جدیدترین فتوای آیت الله فاضل لنکرانی: ارتباط با گلدکوئیست و نظایر آن حرام است

 

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در تازه ترین فتوای خود که سه روز پیش صادر شده، ارتباط با شرکت گلد کوئیست و نظایر آن را حرام دانسته و این حرمت را هم در چارچوب احکام اولیه و هم به عنوان ثانوی مورد تاکید قرار داد.
متن این فتوا که از طریق دفتر ایشان در اختیار روزنامه قرار گرفته، بدین شرح است:

بسمه تعالی وله الحمد
درمورد شرکت گلدکوئیست و نظایر آن که اخیراً سؤالات مکرری از این دفتر شده، و کثرت سؤالات دلیل بر فعالیت گسترده این شرکتها ازنظر کمی و کیفی است، اعلام می نمائیم که ارتباط با این شرکتها هم به عنوان اولی حرام است و هم به عنوان ثانوی.
اما عنوان اولی: برای این که از مصادیق اکل مال به باطل است که مورد نهی صریح در قرآن واقع شده، و تحصیل پول از این طریق تمام مفاسد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی قمار را دارد.
اما عنوان ثانوی: برای این که راهی اختراع کرده اند تا ضمن سود سرشار و هنگفت، کشورهای دیگر مخصوصاً مسلمانان را از نظر اقتصادی مورد تضعیف قرار دهند و ارزهای آنان را از کشورشان بیرون ببرند و افراد فعال را از فعالیتهایی که موجب ارتقا و رشد کشورشان است باز دارند و این عنوان ثانوی از نظر اهمیت بالاتر ازعنوان اولی است؛ لذا توالی فاسد این گونه معاملات که بر هیچ فرد منصفی پوشیده نیست مؤکد حرمت آن می باشد و پولی که از این راه بدست می آید در صورتی که صاحبان آن معلوم نباشد باید تماماً بر فقرا و صدقه داده شود؛ امید است که ملت شریف و مسلمان مخصوصاً جوانان عزیز، هشیاری و آگاهی بیشتری یافته و از دامهای گسترده شیطانی اجتناب نمایند.

 

منبع: روزنامه کیهان مورخ ۸/۲/۱۳۸۴  کلیک کنید...


بانک مرکزی: فعالیت شرکت گلدکوئیست در ایران غیر قانونی است

خبرگزاری فارس:‌ مدیر اداره نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه و صرافیهای بانک مرکزی تاکید کرد:‌ فعالیت‌ شرکت گلدکوئیست در ایران غیر قانونی و غیر شرعی است.

ابراهیم درویشی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بانک مرکزی هیچ مجوز فعالیتی به شرکت گلدکوئیست نداده و عملکرد این شرکت به هیچ وجه مورد تایید بانک مرکزی نیست.
وی اضافه کرد: فعالیت شرکت
گلدکوئیست وجاهت قانونی و شرعی ندارد و براساس اصل چهارم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیتهای غیرشرعی جایگاهی ندارد.
درویشی گفت: بانک مرکزی موکدا به مردم اعلام می کند از هر گونه سرمایه گذاری در این شرکت غیرقانونی خودداری کنند، در غیر این صورت، مسئولیت و عواقب آن به عهده خودشان خواهد بود.
مدیر اداره نظارت بر صندوقهای قرض الحسنه افزود: اخیرا در برخی محافل اعلام شده است که فعالیت شرکت گلدکوئیست براساس مجوز دریافتی از سوی بانک مرکزی است که این مساله صحت ندارد و رد می شود .

 

منبع: خبرگزاری فارس نیوز و روزنامه کیهان کلیک کنید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد